Studeranderätt
Om studierna
Undervisningen
Folkhögskolans undervisning ska främja allmän medborgerlig bildning och öka den studerandes medvetenhet om sina egna och omvärldens villkor. Undervisningen vid folkhögskolor styrs inte av centralt fastställda läroplaner. Varje folkhögskola har själv möjlighet att utforma kurser och bestämma över dessas innehåll och arbetsformer. Tillsammans med kursdeltagarna utformas en gemensam plan över respektive kurs, detta arbetssätt kräver aktiva kursdeltagare.
Lektionstiderna finns angivna på schemat. Som lektionspass räknas även information, föredrag, temadagar, osv. Närvaro är obligatorisk även vid dessa aktiviteter, som också räknas in i kursen.
Intyg och studieomdöme
Läs mer om skolans intyg i ABC
Kursplan
Denna upprättas i respektive kurs i samband med kursstart.
Läromedel
Läromedel säljs till självkostnadspris genom skolans expedition. Vissa läromedel kan även hyras under läsåret.
Avgifter
Undervisningen vid folkhögskolans långa kurser är avgiftsfri. Uppgifter om vilka kostnader som tas ut för kost, logi, studieresor, studerandeförsäkring samt läromedel/undervisningsmaterial finns på skolans hemsida under Kostnader
Serviceavgift
Externatdeltagare betalar en serviceavgift på 115 kr/vecka.
Inställd kurs
Alla skolans kurser startar under förutsättning att vi har 10 bekräftade deltagare, vi kan även välja att starta med färre deltagare. När kursen har startat, så kommer vi att fullfölja den, även om någon deltagare skulle välja att hoppa av under kurstiden. Alla skolans långa kurser är på en termin eller ett läsår. Om du vill gå en andra termin / ett andra läsår, måste du göra en ny ansökan inför denna termin / läsår.
Antagning
Regler för antagning presenteras under respektive kurs
Läs mer under: Antagningsprinciper och antagningsprocess
Utvärderingar
Utvärderingar genomförs och presenteras under läsåret.
Skolans kurser läsåret 2024-2025
Långa kurser
- Allmän kurs
- Konst & Form
- Akademi för Ledarskap och Teologi
- BibelVinter
- KRIK-linjen
- Personlig assistent med vård och teckenspråk, KFUM Jönköping
Korta kurser
Korta kurser arrangeras regelbundet i samverkan med andra organisationer eller i egen regi. Dessa genomförs under hela året och varar från en dag till en hel vecka.
Kurstider
Läsår 2024-25:
Hösttermin: 21 aug – 17 dec 2024
Vårtermin: 9 jan – 4 juni 2025
Läsår 2025-26:
Hösttermin: 20 aug – 16 dec 2024
Vårtermin: 7 jan – 2 juni 2025
Under året genomförs ett antal tema-, gemenskaps-, och friluftsdagar, som planeras under pågående läsår.
I de olika kurserna kan också ges tillfälle till studieresor.
Lektionstider framgår av schema.
Frånvaro och ledighet
Läs mer om detta i ABC.
Vid kursstart
När du börjar kursen på skolan får du schema och en välkomstbroschyr där du får mer information om:
- kursansvarig lärares namn och kontaktuppgifter
- kursplan/arbetsplan och schema
- terminstider och ledighet
- riktlinjer och villkor för intyg, behörigheter och studieomdömen
- frånvaroregler
- hur du rapporterar till CSN
- vad deltagare själva ska tillhandahålla; t.ex. litteratur, instrument, material
- försäkringar
- hur du får använda skolans utrustning och lokaler
- etiska regler och ansvar vid användning av datorer och internet
- regler för avstängning från skola och internat
- hur du gör om du vill klaga på något på skolan och hur du blir behandlad
- vilka utvärderingar som sker under året
- skolans regler om droger
Försäkringar
Information om försäkringar för studerande finns under ABC
Arkiv- och sekretessregler
Folkhögskolan tillämpar följande arkiv- och sekretessbestämmelser.
Ansökningshandlingar för deltagare som påbörjat sina studier arkiveras i 70 år. Intyg arkiveras i 70 år.
Endast namn, adress, personnummer och intygsunderlag lagras i databas.
För sökande med skyddad identitet gäller att handlingar förvaras i arkiv. Identiteten visas ej på datalistor.
Mullsjö folkhögskola är en stiftelse, varför offentlighetsprincipen inte gäller. Ingen kan begära att få se andra handlingar än sina egna.
Att överklaga
Om man är missnöjd med ett beslut eller vill påtala något man inte är nöjd med ska man i första hand vända sig till aktuell lärare och/eller klassföreståndare. Se mer om detta under ABC.
Funktionsnedsättning och svårigheter med det svenska språket
Mullsjö folkhögskola profilerar sig speciellt för gruppen dövblinda. Skolan har en omfattande kompetens inom detta område. Tillgängligheten är god, men vissa delar av skolans område ligger på kuperad mark.
Skolan har möjlighet att ge visst pedagogiskt stöd och assistans till dig med någon form av funktionsnedsättning och kan söka extra bidrag för detta. För din egen skull och för att vi ska kunna ge dig detta extra stöd är det viktigt att du helst vid ansökan, eller senast vid kursstart meddelar oss detta och godkänner att vi söker bidragsstöd för dig. Om du har en diagnostiserad funktionsnedsättning ser vi gärna att du bifogar intyg om detta.
Detta gäller också om du har behov att få extra stöd i svenska språket.
Du kan inte begära att få extra pedagogiskt stöd när vi kommit en bit in i terminen/läsåret, eftersom vi då inte längre kan söka bidrag för detta.
Hur skolan styrs
Skolans profil
Skolan grundades 1949, för att erbjuda grundläggande utbildning. Efter hand som skolan vuxit och utvecklats har de estetiska kurserna blivit fler. Mullsjö folkhögskola har även profilerat sig mot människor med dövblindhet. För skolan är det viktigt att deltagaren och dennes behov och önskemål står i centrum.
Huvudmän
Skolans huvudmän är kyrkosamfundet Svenska Alliansmissionen, Svenska Alliansmissionens Ungdomsförbund och Mullsjö folkhögskolas kamratförbund. Dessa tre utser var för sig huvudmän till skolans årsstämma, som väljer styrelse och tar beslut om budget och ekonomi.
Styrelsen
Skolans styrelse väljs av årsstämman och utgörs av 9 personer. Ordförande är Karin Hultberg.
Personalrådet
Skolans personalråd träffas flera gånger om året.
Lärarrådet
Skolans lärarråd har det pedagogiska ansvaret för samtliga kurser och klasser. Där ingår samtliga lärare, samt representanter för andra personalgrupper och skolans elever och leds av skolans rektor. Lärarrådet tillsätter olika kommittéer och beslutar om gemensamma aktiviteter, som föreläsningar, temadagar och friluftsdagar, mm.
Deltagarrådet
Utses av representanter från de olika kurserna och klasserna. Deltagarrådet utser en styrelse och representanter till olika kommittéer och råd. Deltagarrådet tar också vara på deltagarnas synpunkter och idéer under pågående läsår.
Kamratförbundet
är en av skolans huvudmän och utgörs av före detta deltagare och personal. Varje höst arrangerar Kamratförbundet en återvändardag främst för föregående läsårs deltagare. Kamratförbundet medverkar också vid jubilerande deltagargruppers återträffar. Medlemskapet är kostnadsfritt, men bidrag till Kamratförbundet används uteslutande till stipendier. Kamratförbundets ordförande är läraren Jeanette Axenfjord.
Mat och boende
Mat serveras i matsalen följande tider. Respektera dessa. Frukost 8.00 – 8.30, middag 12.00 – 12.40, kvällsmat 17.00 – 17.30. Externatdeltagare kan köpa måltidskuponger i receptionen.
Internat
Skolans internat har olika standard, se mer information under Boende.
Försäkringar
Samtliga kursdeltagare är försäkrade genom skolans olycksfallsförsäkring – se mer under ABC.
Förhållningsregler
Disciplinära åtgärder
Folkhögskolans regler vad gäller disciplinära åtgärder såväl vad gäller undervisning som internatboende finns presenterat i ABC och i det individuella hyreskontraktet som upprättas mellan skolan och den boende. Folkhögskolans drogpolicy finns i välkomstbroschyren och på hemsidan under Drogpolicy.
Hyreskontrakt
Se vidare under Boende.
Drogpolicy
Läs mer under Drogpolicy.
Rökning
Se mer om regler för rökning under ABC.
IT-frågor
Alla kursdeltagare har tillgång till skolans datorer och har möjlighet att komma ut på internet. För boende på internatet finns ett trådlöst nätverk. Uppkopplingen till detta ingår i boendekostnaden. Deltagare på skolans långa kurser förbinder sig i ett skriftligt avtal att rätta sig efter etiska regler när man använder skolans nätverk.
Öppettider och telefonnummer
Skolans reception är öppen måndag – fredag enligt anslag.
Skolans växel har tel 0392-374 00. Rektor kan nås på tel 0392-374 17, bitr rektor 0392-374 19
Ekonomi- och fastighetsansvarig har tel 072-601 79 17. Internatföreståndare 0392-77 30 20 och kök har tel 0392-374 12.
Övriga telefonnummer finns under Kontakt.