Engelska med konst & snacksätande
Engelska är ett av ämnena på Allmän linje. Konst, ja det arbetar man flitigt med på skolans olika konstutbildningar. Slår man ihop dessa två inriktningar hamnar man plötsligt i ett EU-projekt med namnet *DECCA.
Tillsammans med lärare samt elever från Tyskland och Gran Canaria finns Mullsjö folkhögskola med i ett tvåårigt projekt, som syftar till att med konstens hjälp hitta nya undervisningsmetoder för att lära ut det engelska språket.
– Vi har jobbat med Carl Larssons ”Midvinterblot”, berättar Åsa Holmqvist som är en av skolans engelsklärare. Först fick eleverna göra en VTS då tavlan och alla de fantastiska detaljerna studerades. Tavlan väcker onekligen ett intresse för nordisk mytologi, vilket gjorde att vi arbetade vidare med en del av de gudar och djur som finns med. Nästa steg blev ett fördjupningsarbete utifrån ”Midvinterblot”, fortsätter Åsa. Resultatet fick vi sedan beskåda under snacksätande och ciderdrickande på en vernissage, där alla elever i engelska fick delta och lära sig mer om tavlan samt mytologin.
– Vi har även provat att flytta vårt klassrum till Länsmuseet i Jönköping, berättar Mats Eriksson som också arbetar som engelsklärare på skolan. Där fick vi en inledande guidning som hölls på engelska, därefter gjorde vi VTS-övningar i John Bauer-utställningarna… och då givetvis på engelska.
Närmast i projektet stundar en resa till Gran Canaria med Åsa, Mats och fyra av skolans elever.
– Den 12:e november ger vi oss i väg för en riktigt spännande vecka, avslutar Åsa glatt.
* Developing English Communicative Competence through Art
** VTS: innebär att man ställer frågan om vad som händer i konstverket, istället för vad man ser.